Faye Best (29) gooide het roer compleet om: van werken in de duurzaamheid naar wiskundedocent. „Ik heb geen dag spijt gehad.”
Vanuit haar lokaal op een middelbare school in Zaandam, vertelt Faye via Zoom over haar carrièrestap. „Oeps, heel even wachten”, lacht ze als de schoolbel gaat en ze overstemd wordt door enthousiast schreeuwende kinderen.
Vertel, hoe gaat iemand van duurzaamheid naar wiskundedocent?
„Als kind wilde ik al iets betekenisvols doen voor de toekomst. Ik wilde iets met duurzaamheid, maar wist niet precies wat. De brede bachelor Science, Business and Innovation aan de VU paste daar goed bij. Na mijn afstuderen ging ik aan de slag als pionier duurzaamheid, bij de gemeente Zaanstad. Klinkt heel leuk, maar het bleek vooral een hoop geregel en weinig inhoud. Toen ik later bij een adviesbureau met data aan de slag ging, ging het wél meer om de inhoud, maar ook daar zat ik niet op mijn plek."
„Tijdens de coronapandemie kwam ik thuis te zitten en zat ik in mijn eentje op zolder. Ik miste het contact met anderen. Toen ik op een gegeven moment terugkwam van zwangerschapsverlof voelde ik aan alles: dit is ‘m niet."
Vond je het moeilijk om een nieuwe stap te zetten?
„Absoluut. Het is gek als je zo lang een bepaalde weg in je hoofd hebt zitten en dat als je eenmaal bent waar je wilde zijn, ineens blijkt dat dat toch niet is wat je wilt. Ik vond het in eerste instantie moeilijk om dat aan mezelf toe te geven. Tot het leidde tot burn-outklachten en ik niet anders kon."
„Door coaching kwam het idee naar boven om docent wiskunde te worden. Ik was bang en dacht: kan dat nog wel? Heb ik niet de boot gemist? En met een jong gezin gaan studeren was ook niet niks. Maar ik heb er geen dag spijt van gehad. Er is niets zo erg als iets doen wat je niet leuk vindt en waar je geen energie van krijgt."
Was het voor jou vanzelfsprekend om de universitaire lerarenopleiding bij de VU te gaan volgen?
„De VU vond ik tijdens mijn bachelor een prettige universiteit. Alles bij elkaar op één campus en overzichtelijk. Bovendien sprak de opbouw van deze opleiding me aan. In tegenstelling tot bij andere universiteiten is de opleiding bij de VU praktisch gericht. Op maandag had ik een hele dag college en intervisiebijeenkomsten, en alles wat ik leerde, kon ik de rest van de week, terwijl ik al op een school werkte, tijdens de lessen toepassen."
„Het scheelt ook dat je weet waarvoor je het doet. Iedereen op de opleiding was heel gemotiveerd. En alles waar je tegenaan loopt, kun je met elkaar delen. We konden het met elkaar bijvoorbeeld hebben over wat je doet als je de klas niet stil krijgt, als leerlingen niet luisteren, of hoe het is als je voor het eerst iemand de klas uit hebt gestuurd."
Wat vind je zo leuk aan lesgeven?
„Ik geniet het meest als ik zie dat een klas actief aan de slag gaat met een opdracht. Dat lukt vaak het best als ik bij hun belevingswereld aansluit. Zo heb ik een lessenserie gemaakt over muziekprogramma Spotify. De leerlingen moesten een dataset analyseren en een rapport schrijven voor een fictief opkomend muzieklabel dat graag wilde weten hoe de muziekindustrie zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld."
„Ook duurzaamheid vindt bij mij zo langzamerhand weer de weg terug. Ik ontwikkelde onlangs een praktische opdracht over windenergie, waarbij leerlingen aan de slag moesten met een dataset en wiskundig modelleren op de computer. Zo zie je maar dat alle puzzelstukjes weer in elkaar vallen."