Yvonne Kooi kreeg een aantal jaar geleden een rondleiding door de aardewerkfabriek van Royal Goedewaagen en was meteen verkocht. Inmiddels staat deze ambitieuze zakenvrouw zelf aan het roer van deze succesvolle fabriek.
Vertel eens, hoe kom je terecht in de wondere wereld van het aardewerk?
“Dat was puur toeval. Ik zat in de medezeggenschapsraad op de basisschool van mijn kinderen en raakte daar in gesprek met de oud-eigenaar van Royal Goedewaagen. Hij vertelde dat de keramiekfabriek vlak bij ons om de hoek zit en Delfts Blauw produceert. Ik was enorm verbaasd. Zo’n fabriek verwacht je toch niet in Drenthe? Hij nodigde mij vervolgens uit voor een rondleiding en vanaf het moment dat ik daar binnenstapte, was ik verliefd.”
Waar werd je verliefd op?
“Op de manier van produceren. Ik wist niet dat er in Nederland nog met zoveel passie en zoveel ambacht zulke mooie producten gemaakt worden. Dat er schilders uren bezig zijn om borden en miniatuurhuisjes met uiterste precisie te schilderen. Dat is toch fantastisch? Royal Goedewaagen bestaat al ruim vierhonderd jaar, maar in die vierhonderd jaar is er nauwelijks iets veranderd aan het productieproces. Dat was voor mij echt een openbaring.”
Maar je komt zelf niet uit deze branche?
“Klopt inderdaad. Ik heb eerst de Hogere Hotelschool gedaan en daarna de master Culture, Organization and Management aan de VU. Een interessante studie waar ik veel heb geleerd over verschillende bedrijfsculturen. Hoe reageren mensen op elkaar? Hoe communiceren bedrijven? Dat zijn dingen die ik nu – vaak onbewust – toepas in mijn dagelijkse werk als directeur.”
Welke producten maken jullie zoal bij Royal Goedewaagen?
“We maken aardewerk, keramiek en veel Delfts Blauw. Denk bijvoorbeeld aan vazen, serviesgoed maar ook de bekende Holland vaas, een vaas in de contouren van Nederland. Dat blijft één van onze bestsellers. Daarnaast doen we ook veel maatwerk voor bedrijven. Juist omdat we alles in eigen huis fabriceren, is er heel veel mogelijk. Klanten kunnen het zo gek niet bedenken! Pas nog hebben we een keramisch geitje ontworpen voor een producent van flesvoeding op basis van geitenmelk en melkpoeder. Die creativiteit maakt het werk erg leuk.”
Zijn er opdrachten die je erg zijn bijgebleven?
“De opdracht voor Heineken. In een klein half jaar tijd moesten we maar liefst 86.000 miniaturen maken van de allereerste bierbrouwerij. Aangezien elk exemplaar met de hand gemaakt én geschilderd wordt, was dat een flinke klus. Toch vond ik het een enorme eer dat ze ons hebben benaderd. Ze hadden het ook ergens in het buitenland kunnen laten fabriceren, maar ze kozen heel bewust voor een Hollands bedrijf. Daar kun je toch alleen maar trots op zijn!”
Je bent sinds 2013 directeur van Royal Goedewaagen. Heb je nog dromen voor de toekomst?
“Goedewaagen een gezicht geven. We bestaan al ruim vierhonderd jaar, maar toch zijn er nog steeds veel mensen die ons niet kennen. Daar wil ik verandering in brengen. De eerste stappen zijn gezet, want binnenkort openen we onze eerste winkel in het Groningse Bourtange. Daar kunnen ze niet alleen producten kopen, maar ook zien en ervaren hoe onze producten worden gemaakt. Ik hoop dat we Goedewaagen hierdoor nog meer op de kaart zetten, zodat ook een volgende generatie het succes van de fabriek kan voortzetten.”
Tot slot: is jouw huis inmiddels veranderd in één groot aardewerkmuseum?
“Dat gelukkig niet, maar ik heb inderdaad wel een aantal producten in huis. Dat kan ook bijna niet anders. Het is zo leuk om producten te personaliseren. Als je wilt kun je zelfs een eigen servies met familiewapen laten ontwerpen. Grappig toch? Zelf heb ik een aantal vazen en een servies op maat. Dat maakt het werken in deze branche ook zo ontzettend leuk. Alles wat je maakt is uniek.”