Foto: Marjolein de Jong

“Ondernemen en studeren gaan hand in hand.”

Marjolein de Jong19 March 2019

Met zijn 24 jaar is Joep van Gelder één van de jongste docenten aan de VU. Daarnaast helpt hij als consultant ondernemers om financiering op te halen én richtte hij zelf meerdere bedrijven op. “Stilzitten zit niet in mijn aard”, verklaart de breed glimlachende Joep.  

Waarom koos je ooit voor de bachelor Bestuurs- en organisatiewetenschappen?
"Ik moet je eerlijk bekennen dat ik maar één keer naar een open dag ben geweest. Ik vond organisatie en management altijd al wel interessant, vandaar de keuze. Pas in het derde jaar ging de knop om en deed ik daadwerkelijk mijn best. Dat kwam door de minor Entrepreneurship. Daar realiseerde ik me ineens hoe leuk de wereld van ondernemen is. Dat uitte zich direct. Eerder verkocht ik als bijbaantje bij de Mediamarkt televisies en daar heb ik inhoudelijke kennis aan overgehouden. Tijdens een beurs in de Rai zag ik waterdichte televisies. Ik wilde die toen zelf gaan verkopen in Nederland. Uiteindelijk liep het stuk, maar het zaadje was geplant." 

Wat was de eerste onderneming die wél lukte?
"Dat is Dutch Students for Entrepreneurship, een initiatief waarmee ik probeerde alle ondernemende studentbesturen in Nederland bijeen te brengen. Onze pijlers zijn studenten inspireren om zelf te ondernemen én om het klimaat voor studentondernemerschap meer te bevorderen. Want dat is nog steeds hard nodig, zeker binnen het onderwijs." 

Liep jij zelf tegen vooroordelen rond ondernemen tijdens je studie aan? 
"Enorm. Het werd totaal niet gestimuleerd, eerder ontmoedigd. Ik moest me vooral richten op leren, leren en nog eens leren. Maar vijf jaar leren heeft me niet zoveel gebracht. Alle dingen die ik ernaast heb gedaan wél. Daardoor weet ik nu hoe ik klantenrelaties moet opbouwen, kansen kan signaleren en waarde kan creëren. Een universiteit leidt mensen op tot wetenschappers, maar dat is zo ouderwets. Als je kijkt hoeveel mensen daadwerkelijk op academisch gebied verdergaan, is dat minder dan vijf procent. We moeten als universiteit en als docenten onze vakgebieden relevant maken en niet te veel in de boeken blijven steken."

Toch geef je nu zelf les.
"Juist omdat ik het anders wil doen. Ik geef een praktisch vak mét wetenschappelijke literatuur. Studenten gaan zelf aan de slag met een opdrachtgever. Zo maken ze kennis met het schrijven van een motivatiebrief, anderen overtuigen van nieuwe inzichten en leren ze omgaan met de verantwoordelijkheid die hoort bij het werken met een echte opdrachtgever. En opdrachtgevers hebben daar ook iets aan, want soms blijven de studenten na hun stage hangen." 

Ben jij over vijf jaar nog steeds op de VU te vinden of heb je dan een miljoenenbedrijf?
"Haha, lastig. Lesgeven vind ik leuk. Ik wil graag teruggeven, kennis delen en anderen vooruithelpen. Maar stiekem kriebelt het ondernemen. Over vijf jaar acht ik het realistisch dat ik een onderneming run. Maar met liefde kom ik dan terug om gastcolleges te geven." 

En een kleine tip om een succesvolle onderneming te starten?
"Het belangrijkste aan ondernemerschap is uitvinden wie je doelgroep is en waar deze behoefte aan heeft. Het gaat over oplossen van problemen of het invullen van een behoefte. Hoe kun jij inspelen op je doelgroep? Ik kan natuurlijk niet garanderen dat een onderneming slaagt, maar als docent heb ik er natuurlijk wél een formule voor. Slagingskans = Inzet x K3(kennis, kunde en kwaliteiten). Als je op al die zaken een acht haalt, is de kans nog steeds minder dan 50 procent. Maar inzet moet altijd honderd procent zijn."