Nathan Moszkowicz (25) studeerde Business Administration aan de VU. Tegelijkertijd startte hij zonder ervaring en met een aardige portie bluf zijn artiestenbureau NAMAM. Dat was een goede keuze: inmiddels vertegenwoordigt hij talenten als Lil’ Kleine en Géza Weisz.
Het is niet makkelijk om een interviewafspraak te plannen. Hoe komt dat? "Ja, sorry. Het is heel druk. Het gaat goed met de artiesten. Dat is geweldig, maar dat betekent ook dat ik tot over mijn oren in het werk zit. Een luxeprobleem dus."
Vertel, wat doe je precies? "In de basis gaat het om standaard zaken zoals dealmaking, contractwerk, agendabeheer, social media, carrièreplanning en het creëren van een brand identity. Maar in de praktijk doe ik ‘full service alles management’. Ik ben eigenlijk een beetje de rechterhand van veel van mijn artiesten."
Je bent jong, hoe ben je het vak ingerold? "Ik was nog jonger toen ik begon: 19 jaar en net klaar met het Barlaeus Gymnasium. Daar had ik acteur en dj Géza Weisz ontmoet en hoewel hij zes jaar ouder is, konden we het goed vinden. Toen ik hem eens zag op een feestje en een drankje op had, stapte ik op hem af en zei: ‘Dude, laat mij die dingen voor je fixen’. Het was pure bluf, maar tot mijn schrik wilde hij met mij in zee. Ik was 19 en mocht zijn onderhandelingen gaan doen. Nog steeds vind ik het bijzonder dat hij dat heeft gedaan en toen vertrouwen in mij had."
"Ik vond de universiteit een fijne omgeving, want er waren veel knappe meisjes."
Je studeerde daarna Business Administration aan de VU. Hoe vond je dat? “Ik heb het niet afgemaakt, dus ik ben niet de beste promotor van de studie. Maar ik vond de universiteit een fijne omgeving, want er waren veel knappe meisjes. Alleen was het studeren niets voor mij. Toen ik het gymnasium afmaakte, vond ik het vooral zonde om geen studie te doen. En studeren hoorde nu eenmaal zo. Ik had alleen geen idee wat ik wilde en dus koos ik, zoals velen in die positie, ‘maar’ bedrijfskunde. Hopelijk kwets ik hier geen medestudenten mee trouwens. Maar in dat eerste jaar begon ik mijn bedrijf en toen dat goed ging, was het onmogelijk te combineren met mijn studie.”
Komt je studie nog weleens van pas? "Ja, zeker. De echte theorie van het bedrijfsleven heb ik toen geleerd. Het is fijn als je tijdens een onderhandeling kunt meepraten met bedrijfskundetermen en de basis accountingvaardigheden gebruik ik nog steeds. Maar dat neemt niet weg dat ik dat ook in Google kan intypen. Kijk, ik ben heel blij dat ik die vijf jaar gebruikt heb om zelf te leren. Dat betekent óók zelf fouten maken en soms op mijn bek te gaan. Maar daar heb ik zoveel ervaring mee opgedaan. Mijn advies is: je moet nadenken over wat voor type je bent. Als je advocaat of arts wilt worden dan hoort daar een specifieke opleiding bij, maar als je een sprankeltje ondernemingsdrang voelt, ga het dan zelf doen."
"Er is echt geen grotere controlefreak dan ik."
Noem eens een voorbeeld van zo’n fout die je lerende wijs maakte. "De allergrootste les was dat ik het te lang allemaal alleen heb willen doen. Er is echt geen grotere controlefreak dan ik. Op een gegeven moment ging het gewoon niet meer en neigde de kwaliteit zelfs bijna af te gaan nemen. Nu, tweeënhalf jaar later, werk ik in teamverband met zes collega’s en dat is veel fijner. Natuurlijk wil je indien mogelijk alles zelf blijven doen, maar daarmee houd je je bedrijf klein. Investeer dus in personeel en leer samenwerken."
En wat als een van je artiesten de fout in gaat? Zweet jij dan nog weleens peentjes? "Nee, dat heb ik afgeleerd. Ik heb in mijn leven al zoveel crisismanagement gedaan, dus daar maak ik me niet snel meer druk om. Daarbij hebben de artiest en ik natuurlijk een heel ander belang dan de media. Ik haat in opspraak-momenten niet per se, want die kunnen ook bijdragen aan de carrière van de artiest. Bij de meeste artiesten die trouwens echt niet in opspraak willen komen gebeurt dat ook niet. Kijk, er is een groot verschil tussen een credible actrice zoals Sigrid ten Napel of een mega rapper als Lil’ Kleine. Het hoort bij het karakter van het talent."
"Liever werk ik voor de tien beste artiesten."
Wat zijn je ambities voor de toekomst? "Over persoonlijke ambities denk ik nooit zo na. Ik ben zo random ergens ingerold en in die flow zit ik nog steeds. Ik heb als klein kind nooit gedroomd dat ik artiestenmanager zou willen worden. Maar natuurlijk heb ik wel bedrijfsgerelateerde visies, zoals het beste bureau van Nederland en misschien België worden. En ik wil natuurlijk de beste artiesten hebben. Ik wil geen massaal bureau zijn. Liever werk ik voor de tien beste."