Een app maken zoals Tinder om muziekbands te selecteren voor je feest. Een blogger inschakelen om eindelijk die waterschapsverkiezingen tot leven te wekken. Studenten van de faculteit Sociale Wetenschappen bezochten professionals op hun werkplek. Die kunnen nu aan de slag met frisse ideeën. Voor de tweede keer organiseerden faculteitsvereniging EOS en Alumnirelaties de Inhouse dagen.
‘Bij Waternet kom je niet toevallig terecht
Van drinkwater tot riolering, ze regelen het bij Waternet. Toepasselijker kan bijna niet: het hoofdkantoor ligt pal aan de Amstel. Precies waar de rivier het breedst is, zodat je vanuit het gebouw een prachtig uitzicht hebt. Zeker vanaf de tiende verdieping, waar Gritta Nottelman dertien studenten ontvangt. Ze is senior bestuursadviseur bij Waternet en studeerde in 1996 bij de VU af als politicologe. Ze wordt vergezeld door collega Jolijn Kamferman, educatie- en stagecoördinator: ‘We zijn erg blij met jullie komst, want jullie zijn een interessante doelgroep voor ons.’
Vroeger ging het hup, de zee in
Bij Waternet kom je niet toevallig terecht, horen de studenten. ‘Iedereen heeft hier iets met water’, zegt Camfferman. ‘Hier werken veel schaatsers, roeiers, zwemmers of mensen die van varen houden.’ Nottelman zelf is een vreemde eend in de bijt: het werk als senior bestuursadviseur sloot gewoon heel goed aan op haar werkervaring.
Waternet is de enige organisatie in Nederland die de hele watercyclus verzorgt: van drinkwater en riolering tot zuivering van afval dat de zee in stroomt. En eigenlijk is het nog maar kort geleden dat Nederland afvalwater schoonmaakt. Nottelman: ‘In de jaren vijftig veegden we al het afval de grachten in. Die werden dan doorgespoeld en dan ging alles hup, de zee in.’
Blogger Enzo Knol
Een student is benieuwd naar de gemiddelde leeftijd van de tweeduizend werknemers. Die blijkt vrij hoog: 47 jaar. Camfferman: ‘We doen er echt alles aan om jongeren binnen te halen.’ Ze wil daarover graag het advies van de studenten. Waternet wil misschien een traineeship inrichten voor jonge professionals. Wat zou zo’n traineeship aantrekkelijk maken? En de tweede opdracht: hoe krijg je jongeren enthousiaster voor de Waterschapsverkiezingen?
Bij de groep die zich buigt over de verkiezingen blijkt al snel dat hun kennis te wensen overlaat. Welke partijen meedoen en waarom het belangrijk is om te stemmen: niemand weet het. ‘Heel goed om te horen hoeveel vragen er zijn,’ zegt Nottelman, die meeluistert naar hun discussie. ‘Als júllie dit al niet weten, weet de rest van Nederland het zeker niet. Hier ligt duidelijk werk voor ons.’
De studenten stellen voor een blogger in te huren om over de verkiezingen te vertellen. Zelf denken ze aan Enzo Knol, die meer dan anderhalf miljoen volgers heeft op YouTube. ‘Grappig, we hadden bij Waternet ook al aan hem gedacht’, zegt Nottelman. ‘We hebben zelfs al een offerte gevraagd, maar van die prijs kun je héél wat posters laten drukken.’
Student Margo gaat tevreden naar huis: ‘Bij veel van wat ik vandaag hoorde, is mijn studie direct toepasbaar. Grappig ook dat iedereen iets met water heeft. Voor mij geldt dat precies zo: mijn vader werkt aan de bodemverontreiniging en ik ben zelf gek op watersporten.’ Wie weet!
Foto: Peter Gerritsen
’Verzin maar een concurrerend bedrijf, met marketingplan’
‘Het is een beetje een Batcave’, zegt Tom van der Velpen over het pand achter zich. Hij staat in de Paleisstraat in Amsterdam, voor een halfopen rolluik. Hierachter zit het kantoor van Gigstarter – net als Batmans hoofdkwartier alleen te vinden door ingewijden.
Van der Velpen is de marketeer van Gigstarter, een succesvol online bedrijf waar je live muziek kunt zoeken en boeken. Een paar jaar geleden studeerde hij nog communicatiewetenschappen aan de VU. De tien studenten die hij ontvangt, doen bijna allemaal dezelfde studie. Al snel raakt Van der Velpen met ze in gesprek over zijn favoriete vak destijds: persuasieve communicatie van Yvar Vermeulen. Ze zijn het eens: ‘Ja, superleuke docent is dat.’
Rondslingerende gitaren
Binnen lopen we eerst door een kunstgalerie. Overal staat en hangt de ruimte vol met zelfgemaakte meubelen, vitrinekasten, kledingrekken en excentrieke lampen. Achterin volgen we Van der Velpen de trappen op naar de eerste verdieping. Hier zit het kantoor van Gigstarter: een ruimte met een grote tafel, een zwartleren bank en rondslingerende gitaren. Van der Velpen stelt de studenten voor aan de vier andere aanwezige Gigstarters.
Meteen geeft hij een sollicitatietip voor wie wil werken bij een startup: kom zelf met ideeën. Zo vertelde hij tijdens zijn gesprek dat hij graag wilde bloggen voor Gigstarter, iets waar de andere teamleden nog niet aan hadden gedacht. Een andere tip: wees kritisch. ‘We hebben net iemand aangenomen die allemaal punten noemde die zij anders aan zou pakken. Aan jaknikkers hebben we niets.’
Kritisch zijn de studenten zeker. Ze hebben veel vragen over de keuzes van Gigstarter: wat maakt dit bedrijf uniek? Wat is hun verdienmodel? Gelukkig kunnen ze hun eigen ideeën goed kwijt in de opdracht: Tom vraagt ze om een concurrerend bedrijf te bedenken, inclusief marketingplan. In twee groepen gaan de studenten aan de slag. Als ze hun ideeën presenteren komen de andere Gigstarters even luisteren. Ze zijn vooral erg blij met het idee van de Tinderapp, waarmee je als boeker artiesten kunt liken of wegswipen. ‘Wat tof’, roept Tom, ‘we hebben net vorige week besloten dat we zoiets gaan ontwikkelen. Dat jullie hier ook mee komen is een goed teken.’
Down-to-earth
Kim van der Laken (21, bestuur EOS) heeft zichzelf verrast: ‘Ik vind mezelf helemaal niet creatief, maar ik vond het erg leuk om te brainstormen.’ Ze vindt de mensen van Gigstarter erg open: ‘Misschien komt dat omdat het zo’n klein bedrijf is.’ Dit viel ook Djoy Boer (20, tweedejaars communicatiewetenschappen) op: ‘Ik ben verbaasd dat de mensen van Gigstarter zo down-to-earth zijn. Ook had ik deze plek niet verwacht, eerder een groot en modern kantoor. Gaaf dat ze vanuit zo’n klein kantoor ergens achterin aan zo’n fantastisch bedrijf werken.’
Foto: Yvonne Compier
Tom van der Velpen gaf eerder 8 tips voor een succesvol online bedrijf in VU Magazine.
Behalve naar Waternet en Gigstarter gingen er begin oktober studenten naar VICE, Accenture, Provincie Noord-Holland, Greenpeace, Jobs & Media Group, Regioplan, Van de Bunt Adviseurs. Vorig jaar bezocht VU Magazine de bezoeken bij bol.com, Greenpeace en Provincie Noord-Holland.