Voordat je een online aankoop doet eerst zien hoe een kledingstuk staat bij jouw lichaam? VU-alumni Ugnius Rimsa en Michael Musandu bieden virtuele paspoppen aan die klanten naar hun evenbeeld kunnen aanpassen.
Vertel, wat is het belang van jullie start-up Lalaland?
Ugnius (24) : „Op modewebsites wordt een kledingstuk doorgaans door één model tentoongesteld. Het is voor modebedrijven simpelweg te duur om voor elk kledingstuk verschillende modellen in te zetten. Lastig voor klanten, want kleding kan verschillend ogen op een lichaam dat niet op het jouwe lijkt."
„Klanten kunnen onze virtuele modellen naar hun evenbeeld aanpassen. Dat geldt niet alleen voor lichaamsbouw, maar ook voor leeftijd, maat en huidskleur. Het is daarnaast goed voor de diversiteit. De online modewereld - waarin witte modellen doorgaans de boventoon voeren – wordt zo een stuk diverser en inclusiever."
Dat klinkt ideaal. Zijn er nog meer voordelen?
„Het terugdringen van de retourzendingen is een van onze andere doelen. In Nederland wordt maar liefst 44 procent van de kledingstukken retour gestuurd. Dat is tien procent meer dan het wereldgemiddelde. Deze kledingstukken worden veelal verbrand. Het is voor de leverancier vaak duurder om de kleding opnieuw aan te bieden. Niet erg milieuvriendelijk dus. Doordat de klant nu van tevoren beter kan inschatten of het kledingstuk staat, is de kans op een miskoop en een retour kleiner."
Jullie studeerden beiden aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Jij Business Analytics en Michael Computer Science. Enkele vakken volgden jullie samen. Is het idee voor Lalaland tijdens zo’n college ontsproten?
„Nee, pas daarna. Na mijn studie werkte ik als data scientist in de modewereld. Ik had daar veel te maken met fotoshoots waardoor ik vaak vertraging opliep. Op een dag belde Michael mij. Hij speelde met het idee voor technologie waarmee niet-bestaande afbeeldingen worden gecreëerd op basis van een database met bestaande afbeeldingen. Hij wist alleen nog niet waarvoor hij de technologie kon inzetten. Ik vertelde over het gedoe bij mijn vorige baan en zo is Lalaland geboren."
Heeft de pandemie de interesse in Lalaland vergroot?
„COVID-19 heeft absoluut een positieve invloed op ons gehad. Aan het begin van de pandemie waren we net met Lalaland gestart en inmiddels hebben we negentien werknemers. Meerdere modemerken wisten ons te vinden omdat hun shoots niet of op een andere manier door konden gaan. Naast Europa richten we ons nu ook op Noord-Amerika en onder onze klanten bevinden zich Wehkamp, Sapph en Stieglitz."
Hoe denken jullie er – in het kader van deep fakes – over dat jullie neppersonen creëren?
„Kijk, de technologie die wij gebruiken kun je zowel positief als negatief inzetten. Wij zitten natuurlijk aan de goede kant, maar het blijft technologie met twee zijdes. De kans op misbruik van onze technologie is klein omdat onze software gebruikt wordt voor afbeeldingen. Het is niet makkelijk om onze software in te zetten voor video’s."
Welke les zou je mee willen geven aan beginnende ondernemers?
„Het is een misvatting dat je direct all-in hoeft te gaan. Het mag natuurlijk wel, maar het is niet noodzakelijk. Je kunt ook naast je studie of baan starten en in de weekenden en avonden aan je eigen project werken. Al is het maar tien procent van de tijd. Zo kun je langzaam toewerken naar fulltime entrepreneur zijn. Zelf werkte ik bij een andere start-up tijdens het oprichten van Lalaland. Zo kon ik wat ik daar leerde direct toepassen. Staar je dus niet blind op één weg. Er bestaan meerdere methodes om iets te bereiken."