Foto: Yvonne Compier

‘HET VAK KUNST & MARKT OPENDE VOOR MIJ DE KUNSTWERELD’

Sake Slootweg17 October 2016

Adriana Gonzalez Hulshof (34) gaf haar baan als galerie-directeur op om als directeur van Amsterdam Art het hele aanbod van Amsterdamse hedendaagse kunst onder de aandacht te brengen van een groot publiek. In het café van het Stedelijk Museum vertelt ze hoe zij de kunstwereld binnen wist te komen.

Je begon je studie kunstgeschiedenis in Utrecht maar eindigde op de VU. Waarom die overstap naar de VU? “Dat ik iets met kunst ging doen stond al op jonge leeftijd vast. Het werd kunstgeschiedenis in Utrecht. Maar het vak ‘kunst en markt’ was voor mij de trigger om naar de VU te komen. Ik vond de kloof tussen de praktijk en de universiteit te groot. Richard Bionda en dit vak hebben voor mij de kunstwereld geopend. De opleiding nam je mee naar de plekken waar je werkzaam bent in de kunst. Musea kende ik. Maar ik was nog nooit in galeries geweest, bij veilinghuizen of op de Rijksakademie. Die verbreding van mijn perspectief was voor mij zo belangrijk. Ik denk dat het een hele belangrijke stap is geweest naar waar ik nu sta.”

‘Er zijn zo veel manieren waarop je in de kunst kan werken’

Tijdens je bachelor ging je al aan de slag in de kunst, hoe ging dat? “Op m’n eenentwintigste ging ik bedrijven adviseren bij het aankopen van kunst, maar ook met het inrichten van exposities. Leeftijd zegt natuurlijk nooit zo veel, maar als ik er nu op terugkijk denk ik wel: wat was ik jong. Maar ik vond het fantastisch en ik deed het gewoon.”

Na je studie ging je aan de slag bij een galerie en werd je er directeur. Voor veel mensen is dat een eindstation. Jij nam ontslag en ging naar Mexico. “Ik vond het werk bij de galerie fantastisch. Zo fantastisch dat ik een eigen galerie wilde. Maar ik was nog jong en vond dat ik eerst andere ervaring moest opdoen. Dus besloot ik om die baan op te zeggen. Dat was een grote beslissing, want ik deed alles wat ik leuk vond. Samenwerken met kunstenaars, tentoonstellingen maken, catalogi samenstellen, naar internationale kunstbeurzen en werk van kunstenaars onderbrengen in gerenommeerde collecties. Maar ik wilde ook kijken hoe het buiten Nederland was. En toen ben ik naar Mexico-Stad gegaan om daar het kunstenveld leren kennen.”

Terug uit Mexico werd je al vrij snel benaderd door Amsterdam Art. “Toen ik terugkwam, heb ik nog een jaar voor het Prins Claus Fonds gewerkt, waarna ik terugging naar Mexico. Eenmaal terug in Nederland begon ik met een pop-up tentoonstelling om bestaande kunst op nieuwe manieren onder de aandacht te brengen. Het viel op, veel jonge mensen kwamen erop af. Dit was nog voordat musea jongerenclubs hadden. Zo kwam de stichting Amsterdam Art mij op het spoor. Wat ik deed, was precies een van hun doelstellingen. Toen hebben ze me gevraagd om daar aan de slag te gaan.”

Je bent directeur van Amsterdam Art. Wat houdt dat in? “Veel mensen weten niet dat het aanbod van hedendaagse kunst in Amsterdam uniek is. We hebben hier alles. Van de Rijksakademie, waar een geselecteerde groep jonge kunstenaars zich ontwikkelt, galerieën die internationaal voorop lopen, het Stedelijk Museum en experimentele presentatie ruimtes zoals De Appel. Amsterdam Art brengt al deze organisaties bij elkaar. Dit doen we voor kunstprofessionals, die zo op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Maar juist ook voor publiek dat anders minder snel in aanraking zou komen met dit kunstaanbod. Ook zetten we Amsterdam zo op de kaart voor een internationaal publiek.”

‘Mensen weten niet dat het aanbod van hedendaagse kunst in Amsterdam uniek is’

Hoe doe je dat dan, de kunst op de kaart zetten? “Ons grootste evenement is het jaarlijkse Amsterdam Art Weekend: een vierdaags evenement, dit jaar van 24 t/m 27 november, waar bezoekers kunst op allerlei manieren kunnen ervaren en zien, verspreid over de stad. Zo kun je bijvoorbeeld bij de Rijksakademie van beeldende kunsten een kijkje nemen in de kunstenaarsstudio’s, tijdens de Gallery Night je eerste kunstwerk aanschaffen, je onderdompelen in een kunstfilm-marathon in EYE, je laten meevoeren door performances in het oudste gebouw van Amsterdam – de Oude Kerk – en angstaanjagend menselijke robots in het Stedelijk Museum bekijken. Het hele culturele domein doet mee. Het is een soort Amsterdam Dance Event alleen dan voor de hedendaagse kunst.”

‘Het inzicht in wat je wilt komt niet naar je toe’

En wat doe jij als directeur? “Amsterdam Art Weekend is een groot evenement met meer dan zestig deelnemers en meer dan honderd activiteiten. Vandaag heb ik een gesprek met een museumdirecteur om de laatste beslissingen te nemen over een programmaonderdeel. Daarna ga ik met de programmamaker van IDFA en een curator van het Stedelijk Museum de selectie van maken voor ons filmprogramma. En na dit interview heb ik een ontmoeting met een potentiële sponsor.”

Gewoon doen lijkt een van jouw motto’s. Er wordt wel gezegd dat het moeilijk is om een baan in de kunst te vinden. Mee eens? “Ik geloof dat het kan als je het wilt. Wellicht is je eerste baan niet meteen je droombaan. Maar wel een stap om daar te komen. Het is ook moeilijk om een baan te vinden als je niet weet wat er allemaal mogelijk is. Maar het inzicht in wat je wilt en wat er is, komt niet naar je toe. Dus ga op onderzoek uit en kijk waar je interesse ligt. Er zijn zo veel manieren waarop je kunt werken in de kunst. Ik had van te voren ook nooit bedacht dat mijn baan bestond.”

Win 2 kaarten voor exclusief kunstprogramma

Amsterdam Art Weekend nodigt tweemaal twee alumni uit voor een exclusief programma op 26 november waarin je samen met de Young Collectors Circle een bezoek brengt aan de Rijksacademie en een tour maakt langs toonaangevende galleries in Amsterdam. De dag wordt afgesloten met een borrel in de Stadsschouwburg. Wil je kans maken op een uitnodiging, mail dan ‘Amsterdam Art’ naar vumagazine@vu.nl.

Adriana Hulshof

1981 geboren in Mexico-Stad en opgegroeid in Lima ǀ 1993-1998 Antonius College in Gouda ǀ 2000-2004 bachelor in kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht ǀ 2004-2005 Art Consultant STIMA ǀ 2005-2006 master kunstgeschiedenis Vrije Universiteit ǀ 2005-2006 stage Christies Amsterdam ǀ 2005-2010 ARTTRA Cultural Agency ǀ 2006-2010 directeur gallery Paul Andriesse ǀ 2010-2011 coördinator network partnerships Prins Claus Fonds ǀ 2012-heden founding director Amsterdam Art - Weekend ǀ> 

Het traject Kunst, Markt & Connaisseurschap bestaat nog steeds en is onderdeel van de master
kunstgeschiedenis. Studenten leren hoe de kunstmarkt sinds de 17 e eeuw precies werkt en welke invloed deze
heeft op de productie van kunst en prijzen van kunst. Sinds 1979 werkt Richard Bionda aan de VU.