Muziekmarktplaats Gigstarter helpt organisatoren aan live muziek, en muzikanten aan een podium. Opgericht in 2012 trekt de site nu ruim 10.000 bezoekers per maand. VU-alumnus Tom van der Velpen is sinds de start verantwoordelijk voor de sales en marketing. Hij deelt zijn beste tips voor online ondernemers.
Het kantoor van Gigstarter zit goed verstopt achter een galerie in de Amsterdamse Paleisstraat. “In de jaren tachtig speelde Herman van Brood hier vaak”, zegt Tom van der Velpen (1989), VU-alumnus communicatiewetenschap. Het toenmalige krakerspand was de huiskamer van kunstenaars, schrijvers en muzikanten. Nu houdt Gigstarter met vier fulltime medewerkers hier de muziektraditie in stand. Te midden van gitaren vertelt Van der Velpen over zijn rol bij Gigstarter. “Ik onderhoud het contact met de artiesten, schrijf persberichten, maak blogs voor de website, zorg dat de teksten goed gevonden worden door Google, en ik verzorg de sociale media. Ook benader ik mogelijke nieuwe klanten: popzalen en plekken waar live muziek geboekt kan worden.”
Tips van de marketingman van Gigstarter
In zijn studie communicatiewetenschap legde hij de theoretische basis; bij Gigstarter heeft hij de praktijkervaring opgedaan. En, afgaand op het succes van dit jonge bedrijf, ook een hoop góéd gedaan. Wat zijn Van der Velpens tips voor andere online ondernemers?
1. Focus, laat je niet afleiden door wat er óók nog allemaal kan
“Als je een onderneming start, komen er veel leuke, nieuwe dingen op je af. In de eerste jaren van Gigstarter lieten we ons daar vaak door afleiden. We organiseerden evenementen, onderzochten de mogelijkheid apparatuur te verhuren. Allemaal heel leuk, maar het kostte ons ook veel tijd en aandacht. Daarom hebben we samen besloten ons vooral te blijven richten op de ontwikkeling van onze kern: bandjes, dj’s en soloartiesten aan podia helpen, en podia aan artiesten. Dat werkt, want we groeien hard door.”
2. Wacht niet tot het perfect is, maar ga gauw online
“Als stage heb ik een online kieswijzer voor studentenverenigingen ontworpen. Die website is er helaas nooit gekomen. Ik wilde hem pas lanceren als hij helemaal af was, maar daardoor had ik niets om aan mogelijke investeerders te laten zien. Nu denk ik: was ik nou maar gewoon begonnen met een simpele versie van de site. Dan had ik investeerders kunnen aantrekken en feedback kunnen vragen aan gebruikers. Met Gigstarter zijn we zo vroeg mogelijk online gegaan. Dit raad ik iedereen aan. Goede communicatie is hierbij heel belangrijk: vermeld duidelijk op je site dat het nog een testversie is, zodat je bezoekers de juiste verwachtingen hebben.”
3. Staar je niet blind op grote investeerders, vraag vrienden en familie
“Een grote kracht van Gigstarter is dat onze investeerders dicht bij ons staan. We hebben niet één grote investeerder, maar juist een netwerk van vrienden en familie: zij steunen ons allemaal met kleine bijdragen. Het voordeel is dat zij allemaal heel betrokken zijn en we niet bang hoeven te zijn dat ze zich ineens terugtrekken. Of plotseling een grote koerswijziging willen doorvoeren. Risico’s die je wel hebt met grote, anonieme investeerders.”
4. Doe marktonderzoek, dat kan heel gemakkelijk en levert veel op
“Bij Gigstarter hebben we vanaf het begin feedback gevraagd aan zowel boekers als muzikanten. In het begin met simpele vragenlijsten, maar recent hebben we het groots aangepakt. We hebben ruim tweehonderd muzikanten een enquête laten invullen. Ook hebben we ruim twintig mensen hier op kantoor ontvangen en uitgebreid ondervraagd. Niet alleen weten we nu beter wat onze muzikanten willen; ook voelen zij zich gehoord en daardoor meer bij Gigstarter betrokken.”
5. Blog!
“De term ‘word of mouth’ kwam tijdens mijn studie veel terug. Met het advies: zorg dat mensen over je bedrijf praten. Toen ik bij Gigstarter kwam, was daarom een van de eerste dingen die ik zei: we moeten bloggen. Nu plaatsen we regelmatig interviews en reportages op onze site. Altijd gerelateerd aan muziek natuurlijk. Het is leuk om te doen en onze volgers vinden het interessant. Als we schrijven over een optreden vragen we altijd de artiest en het podium om de link naar het blog te delen. Vaak doen ze dat ook uit zichzelf. Zowel de artiest, het podium als Gigstarter krijgt zo weer meer bekendheid. We zien ook echt pieken in de bezoekersaantallen als we iets hebben gepubliceerd.”
6. Eén duidelijke boodschap? Mwah
“Als het gaat om branding wordt vaak gezegd dat je één duidelijke boodschap moet hebben. Ik denk dat dat te kort door de bocht is. Natuurlijk hebben we één slogan en één logo, maar verder pas ik de tekst en het beeld altijd aan de doelgroep aan. Zo weet ik inmiddels dat artiesten enthousiast raken van foto’s waarop ze bandjes zien optreden op een podium. Ze denken dan: daar wil ík staan. En boekers overtuig je juist weer door foto’s van een dansende menigte, of door foto’s die erg van elkaar verschillen qua sfeer, zodat ze zien dat er verschillende opties zijn.”
7. Creëer betrokkenheid bij je doelgroep door ze te helpen met tips
“Via onze blogs en sociale media posten we regelmatig tips over marketing of communicatie voor onze artiesten. Of we linken naar andere sites met tips. Zo helpen we artiesten met vragen als: hoe schrijf je een persbericht? En hoe benader je de media? Want eigenlijk zijn onze artiesten ook ondernemers. Ze moeten zichzelf en hun bedrijfje verkopen, maar zijn hier vaak niet mee bezig en het is ook niet hun vak. Onze tips zijn heel welkom: ze worden vaak veel geliket en gelezen.”
8. Geloof in jezelf!
Voor de minor Entrepeneurship die ik aan de VU volgde, interviewde ik verschillende jonge ondernemers. Heel inspirerend om van hen te horen hoe ze in zichzelf geloofden en besloten hun eigen koers te varen. Hierdoor dacht ik: dit kan ik ook, ondernemen.”
‘Mensen doen onterecht lacherig over deze studie’
Waarom heb je voor Communicatiewetenschap gekozen? “Doordat deze studie een heel breed aanbod had. Zo hoefde ik me niet meteen vast te pinnen en kon ik er tijdens de studie achter komen wat bij me past. Ik denk dat veel studenten daar op die leeftijd behoefte aan hebben.”
Heb je veel aan de studie? “Zeker. Mensen doen vaak een beetje lacherig over die brede studie communicatiewetenschap, maar voor mij is dat juist een sterk punt. In een startende onderneming helpt iedereen overal aan mee. Door mijn studie weet ik van veel onderwerpen wat af en heb ik een flexibele instelling: ik sta ook open voor taken die net buiten mijn functie liggen.”
Wie was je favoriete docent? “Zonder twijfel Ivar Vermeulen. Hij was erg enthousiast over marketing en persuasieve communicatie, en onderbouwde dit goed met resultaten uit onderzoek. Ook heeft hij net als ik een passie voor zowel muziek als communicatie. Zo doet hij onderzoek naar de invloed van muziek in reclame.” (Daarover vertelde hij uitgebreid in DWDD, red.)
Waar denk je met plezier aan terug? “In mijn derde jaar heb ik een paar keer voor een klas met eerstejaars gestaan, een project van de VU. Ik hielp de studenten met wetenschappelijk schrijven en maakte ze wegwijs op de VU. Het was spannend, maar tegelijk realiseerde ik me dat ik al een paar jaar meer ervaring had dan zij. Dat was een fijne mix.”
Hoe was je studentenleven? “Mijn eerste jaar was heel rustig. Tot mijn verbazing bleek ik de enige die in Amsterdam woonde. De anderen woonden allemaal nog thuis, in Flevoland of Noord-Holland. In het tweede jaar werd ik lid bij studentenroeivereniging Skøll. Dit bleek een schot in de roos. Ik heb hier een groot deel van mijn huidige sociale leven opgebouwd.”
> Lees over nog drie loopbanen van communicatiewetenschappers: je kunt er ook schuldhulpverlener of acteur mee worden!