VU-alumnus Sander Breedveld redt avocado’s van hun lot in de afvalcontainer. De kookolie van zijn start-up Soilmates ligt sinds afgelopen week in de schappen van een bekende supermarktketen.
Hoe is het idee voor Soilmates ontstaan?
„Mijn businesspartner, Dave, komt uit een familie die al vier generaties avocado’s verbouwt in Kenia. Tijdens een stage in Nederland ontdekte hij dat er ontzettend veel avocado’s weggegooid worden. Van de 12 miljoen kilo die wekelijks Nederland binnenkomt, gaat maar liefst twintig procent regelrecht de kliko in. Alleen maar omdat ze er ‘lelijk’ uitzien. Ook al hebben de avocado’s slechts een scheurtje in de schil, ze worden niet meer verkocht in de supermarkt. Maar met een avocado die een beetje bruinig of overrijp is, kun je uitstekend olie maken."
„Tijdens een pilsje vroeg Dave mij aan te sluiten bij zijn plannen. Ik heb bij verschillende start-ups gewerkt om sales schaalbaar te maken. We zouden volgens hem het perfecte team vormen. Jasmijn, onze marketingdame, is daarop aangehaakt en sinds november 2020 zijn we officieel begonnen met Soilmates."
Hoe komen jullie aan de avocado’s?
„We krijgen ze van meerdere importeurs in Nederland. Het is een seizoensproduct en in deze periode komen ze veelal uit Kenia. Alle avocado’s die wij gebruiken, zijn Global Gap en dat betekent dat ze goed zijn voor mens, natuur en omgeving. We kunnen het natuurlijk niet honderd procent controleren, maar op het moment dat je werkt met certificaten weet je dat er geprobeerd wordt om alleen maar goede avocado’s te kopen."
Toch hoor je dat bij andere producten, zoals vis, keurmerken soms worden gekocht.
„Dat klopt. Zoals bij alle keurmerken moet je erop vertrouwen dat het allemaal goed gaat. Het probleem dat wij willen oplossen is echter dat niet alle avocado’s die al in Europa zijn, gebruikt worden. Dat is het circulaire principe waar wij met ons product op in willen spelen. Die certificaten zijn voor ons belangrijk, maar het is niet het probleem dat wij willen oplossen."
Het viel op dat op de fles nauwelijks wordt vermeld dat het om avocado-olie gaat.
„Dat is een bewuste keuze. In Nederland is nauwelijks bekend dat avocado-olie de beste kookolie is. In Amerika weten ze dat al wel en in de gemiddelde supermarkt daar staan wel zes varianten. We hebben het daarom gemarket als de beste kookolie, toevallig gemaakt van avocado’s."
„Het unieke aan avocado-olie is dat het perfect is om mee te koken. Het kan tot 270 graden verhit worden en behoudt als enige al z’n voedingsstoffen. Olijfolie raakt bij 160 graden al alle voedingsstoffen kwijt. En die 270 graden bereik je trouwens snel. Als je een beetje je pan verhit om een biefstuk te bakken, tik je die temperatuur zo aan. Bovendien is de olie geurarm en smaakt het neutraal. Het verschilt dus van zonnebloemolie, die je huis binnen de kortste keren naar een snackbar laat ruiken."
Je werkte voorheen bij start-ups als Bloomon en Deliveroo. Wat heb je daar geleerd dat bijdraagt aan wat je nu doet?
„Het belangrijkste van werken voor een start-up is dat je niet bang moet zijn om fouten te maken. Ook is het cruciaal dat je extreem logisch kunt nadenken. Bij elke stap die je maakt, moet je bedenken: wat levert het nu op? En ook, kan dit proces nog steeds als we vijf keer zo hard groeien? Wat je vaak ziet, is dat mensen bij start-ups op de laatste minuut werken en alleen maar brandjes aan het blussen zijn omdat er groeipijnen zijn. Als je die processen vanaf het begin goed inricht, kun je sneller en zonder veel pijn groeien."
Jij blust dus geen brandjes meer?
„Het is niet normaal hoeveel brandjes wij alsnog moeten blussen. We kregen het fantastische bericht dat Albert Heijn bij ons wilde afnemen. Het betekende wel dat we binnen acht weken in alle Albert Heijns in Nederland moesten liggen. We zijn dus een maand lang in Spanje – waar onze productie zit – geweest om dit te kunnen realiseren."
Wat is de reden dat de olie in Spanje wordt gemaakt?
„Het proces van avocado-olie maken is ongeveer gelijk aan het maken van olijfolie. In Spanje zijn veel olijfoliefabrieken die normaal gesproken van oktober tot en met januari olijfolie maken. De rest van het jaar staat het leeg. Ideaal dus."
Wat wordt de volgende stap?
„We richten ons momenteel op Duitsland en daarna volgt hopelijk de rest van Europa. Ook zijn we met meerdere partijen in overleg om wellicht iets te doen met de avocado’s die overblijven in de supermarkt. Ons uiteindelijke doel is dat er nog minder avocado’s verspild worden."