Foto:

‘IK HEB NIKS MET MODE. WEL MET MEDIA’

Leanne Piard1 May 2015

Maurits Stibbe heeft niks met mode. Wel met media. En met Negin Mirsalehi, al negen jaar zijn vriendin. Ze studeerden allebei Bedrijfswetenschappen aan de VU. Zij sprong in het diepe met haar blog; sinds een jaar helpt hij haar fulltime het succes nóg groter en vooral duurzamer te maken.

Je hebt een mooie carrière bij PWC laten schieten om een modeblog groot te maken. Interessante keuze, vertel. Ik werkte vier jaar als strategieconsultant bij PWC, maar ben altijd erg betrokken geweest bij Negins blog. Eerst maakte ik alleen de foto’s, dat was niet mijn hobby. Geleidelijk aan raakte ik betrokken bij de zakelijke kant van de blog, het verdienmodel erachter. Nadenken over platformen, hoe we met adverteerders onze doelstellingen kunnen bereiken of ons Youtube-kanaal groter kunnen maken. Mijn passie voor media was mijn drijfveer om de definitieve overstap te maken.

‘Negin is slimmer dan ik. En eigenwijs’

Ik kan me weinig voorstellen bij zo’n blog. Wat houdt het in? “Het is een website waarop je zelfgeschreven artikelen plaatst, vergezeld van foto’s en tips. In Negins geval binnen de categorieën mode, make-up en lifestyle. Maar het gaat ons niet alleen om hoe mooi iets is. Wij willen internationale, hoogopgeleide vrouwen inspireren. We willen hen motiveren om alles op alles te zetten om te bereiken wat ze willen. Negin wil een voorbeeld zijn.”

Hoe heeft Negin dan bereikt wat ze wilde? “Bloggen zoals wij dat doen is een vrij kostbaar beroep. Het vele reizen, het personeel (projectmanager, fotograaf, drie stagiaires, red.)… Negin had niet veel geld, maar met goedkope en geleende spullen, een slimme online strategie en heel hard werken, is zij groot geworden. Ze speelde goed in op de Instagram-trend in de VS. In Nederland was ze daarmee een van de eersten. Nu hebben we 2,1 miljoen volgers op Instagram, 130.000 op Facebook en 250.000 unieke bezoekers op de blog. “Nu Negin bekend is bij het grote publiek, worden wij benaderd door merken en adverteerders en krijgt ze een groot deel van haar kleding van hen. Ook betalen adverteerders ons om hun producten te laten zien en krijgen wij commissie als bezoekers via onze links zo’n product kopen. Zo verdient Negin nu geld met haar droom.”

Negin Mirsalehi

Wat maakt dat adverteerders en grote merken met jullie willen werken? “Goede content ontwikkelen, goede content is het belangijkste, daarin proberen wij ons te onderscheiden. Om dat te kunnen, is het erg belangrijk wat er achter de schermen gebeurt. Onze wetenschappelijke achtergrond en onze manier van werken dat er bij ons een goed gestructureerd bedrijf achter de blog zit. Dat is wat onze zakenrelaties erg waarderen, die professionaliteit. Iets simpels als het nakomen van deadlines wordt erg gewaardeerd, maar is in dit wereldje niet vanzelfsprekend.”

‘Als online influencer heb je een houdbaarheidsdatum, wij werken aan een duurzaam verdienmodel’

Het succes lijkt me zo vluchtig. Kan het morgen allemaal voorbij zijn? Als online influencer heb je een houdbaarheidsdatum en ben je erg afhankelijk van je populariteit. Ieder moment kan iemand anders je plek innemen bij het publiek en bij de adverteerders. Belangrijk is daarom om het merk Negin Mirsalehi te bestendigen. We zitten middenin de transitie van blogger naar merk. Hoog op onze agenda staat daarom het opzetten van onze eigen productlijn.”

Best bijzonder om met je geliefde samen te werken. Hoe vullen jullie elkaar aan? “Negin is slimmer dan ik. En eigenwijs. Ze wilde niet voor een baas werken. Haar passie en expertise op het gebied van mode en visie op het gebied van online media leidde ertoe dat ze hier haar werk van maakte. Negin is gefocust op de inhoud, zij is de creatieve visionair. Ik behandel alle inkomende projecten, onderhoud het contact met de adverteerders. Samen sturen wij het team aan en ontwikkelen wij de strategie om ons bedrijf verder te laten groeien.

Negin en Maurits


Heb jij zoiets als een gemiddelde werkdag?
 “Een gemiddelde werkdag bestaat niet echt. We zijn erg vaak op reis. Als we op reis zijn, gaan we langs bij adverteerders en grote merken en bespreken met hen hoe we met elkaar samen kunnen werken om onze afzonderlijke doelen te bereiken. Daarnaast proberen we steeds meer structuur in de werkweek te scheppen. Wij hebben bijvoorbeeld een wekelijkse content meeting met het team – een soort redactievergadering – waarin we bespreken welke onderwerpen die week centraal staan en hoe we die gaan produceren. Verder evalueren we eens per maand. Als strategieconsultant deed ik eigenlijk niet veel anders dan nu: evalueren en verbeteren.”