Foto: David Meulenbeld

‘Duurzaamheid en commercie kunnen elkaar versterken’

Marjolein de Jong12 January 2022

Paul Sintnicolaas (28) draagt met MOYU, een start-up in herbruikbare notitieboekjes, zijn steentje bij aan een betere wereld.

Vertel, wat is het geheim achter herbruikbare notitieboekjes?

„Onze notitieboekjes zijn gemaakt van steenpapier, een duurzaam materiaal waarvoor bij de productie geen hout en papier nodig is. Het papier is scheurbestendig, waterafstotend en herschrijfbaar. Je kunt een boekje tot 500 keer uitwissen en opnieuw gebruiken. Erg duurzaam dus. Bovendien planten wij voor elk aangeschaft boekje in Kenia een boom."

Een commercieel bedrijf dat zich inzet voor duurzaamheid. Loop je hierin tegen vooroordelen aan? 

„Zeker. Mensen zijn sceptisch, denken dat het een vorm van greenwashing is. Die terughoudendheid vind ik in de eerste plaats terecht. Ongeveer 99 procent van de bedrijven is momenteel met duurzaamheid bezig. Een groot deel daarvan doet dat niet vanuit een intrinsieke motivatie, maar omdat dit nodig is vanuit de samenleving of de markt en hierdoor meer omzet kan worden gecreëerd. Het is beter dan dat ze het niet doen, maar je moet duurzaamheid gebruiken en niet misbruiken."

„Bij MOYU merk ik weinig frictie en zie ik dat het elkaar juist versterkt. We berekenen impact transparant. Als we meer boekjes verkopen, maken we meer omzet en is onze impact groter. We zorgen er natuurlijk wel voor dat het bedrijf kan voortbestaan. Je kunt niet de helft van je omzet weggeven, en ik wil onze werknemers een salaris geven waardoor zij zich gewaardeerd voelen. De missie van het bedrijf is reforest: natuur creëren en bomenkap tegengaan – en dat is waar we in slagen."

Paul


Aan de Vrije Universiteit Amsterdam volgde je de master Entrepeneurship. Een aanrader volgens jou? 

„Absoluut. Het is een geweldige kickstart voor iedereen die wil ondernemen. Je krijgt een brede theoretische opleiding, leert praktische vaardigheden door stages en je bevindt je bovendien in een bruisend netwerk van 150 intelligente ondernemers. Afgelopen jaar hebben twee studenten van de master bij MOYU stage gelopen. Hier leerden ze daadwerkelijk met klanten praten en advertenties testen. Ze zijn nu in dienst en zetten de internationale tak op."

Welke les op het gebied van ondernemen heb jij het afgelopen jaar geleerd?

„We bevinden ons nu in de fase waarin we van start-up naar scale-up gaan. We zijn van 6 naar 22 medewerkers  gegaan. Ik vind het leuk om from scratch iets te maken. Nu kom ik meer in de managerrol en moet ik dingen los gaan laten. Ik ben van nature wat ongeduldig. In een meeting moet ik soms mijn best doen mijn mond te houden en actief naar anderen te luisteren. Als ondernemer ben je eigenwijs, heb je overal een visie op en een mening over. Maar zaken echt loslaten en begrijpen dat anderen het beter doen, is de enige manier om je bedrijf schaalbaar te maken."

Welke tips heb je ten slotte voor andere beginnende ondernemers?

„Just do it. Dat klinkt heel makkelijk, maar een groot deel gaat daar al de mist in. Het is heel makkelijk om excuses te bedenken om niet te starten. Iedereen heeft 24 uur in een dag en gemiddeld slaap je niet meer dan 9 uur. Of je nu studeert of werkt, je hebt elke dag uren over waarin je een hoop kunt doen. Tja, dan eet je misschien een keer achter de laptop. De wereld is nu zodanig ingericht dat er geen excuus meer is. Je kunt voor weinig geld een website bouwen en je ideeën uitvoeren en testen. Ondernemen vergt alleen een hoop discipline."