Foto: Peter Valckx

Berno Bucker ontwikkelde een app die esthetische keuzes ondersteunt: 'Het is geen Instagramfilter.'

Sterre Meijer27 June 2024

Zeker in een tijd waar schoonheid maakbaar is, wordt het steeds normaler om een esthetische ingreep te laten doen. Deze toename gaat hand in hand met een vijfvoudige groei van het aantal cosmetische en esthetische klinieken in Nederland. 

Interessant, zeker voor de directeur van het Demonstrator Lab van de Vrije Universiteit Amsterdam, Berno Bucker. Naast zijn rol bij de VU is hij de medeoprichter van RealFaceValue, een innovatief platform voor esthetische artsen en cliënten dat gebruik maakt van AI om keuzes omtrent esthetische behandelingen te verbeteren. 

Wat is RealFaceValue precies?  

'Met RealFaceValue hebben we op dit moment twee applicaties gemaakt, letterlijk apps op een tablet, maar ik zie het in de toekomst echt als een platform dat mensen ondersteunt bij het nemen van esthetische beslissingen. Op dit moment bieden we de apps enkel aan artsen en klinieken, en nog niet direct aan de consument. Het is geen Instagramfilter waar je thuis mee kan spelen. Artsen en klinieken kunnen onze app met hun professionele expertise als hulpmiddel inzetten.'     

„Het is geen Instagramfilter waar je thuis mee kan spelen."

Hoe ziet de applicatie van RealFaceValue eruit en wat doet het?  

'We laten verschillende behandelingen zien en simuleren deze op het gezicht van de cliënt door middel van generatieve AI. Onze app werkt net als ChatGPT, maar dan voor afbeeldingen van gezichten. Dit helpt bij verwachtingsmanagement. Daarnaast geven we informatie over behandelingen en laten we zien hoe deze behandelingen de uitstraling van een persoon beïnvloeden.' 

Wat willen mensen vaak aan hun gezicht laten veranderen?  

'Veel mensen komen binnen met de wens voor een specifieke behandeling, zoals botox in hun frons omdat hun vrienden dat ook hebben.  Er is echter ook een aanzienlijk aantal mensen dat met een sociale vraag komt over hun uiterlijk. Bijvoorbeeld: "Ik wil er minder verdrietig uitzien" of: "Ik wil een energiekere uitstraling hebben." Dit is vaak omdat er een mismatch tussen hoe cliënten zich voelen en wat ze uitstralen. Onze app helpt ze om te zien hoe verschillende behandelingen hun uitstraling kunnen veranderen en wat het beste bij ze past. Zo zijn de cliënten over het algemeen het meest tevreden met het resultaat van hun behandeling en de invloed die de behandeling op hun interactie met anderen heeft. Het brengt de innerlijke en uiterlijke beleefwereld van iemand dichter bij elkaar.'  

„Onze app werkt net als ChatGPT, maar dan voor afbeeldingen van gezichten."

Wat zijn de verschillen in benadering tussen artsen en cliënten als het gaat om esthetische veranderingen aan het gezicht?  

'Artsen zijn opgeleid om problemen te diagnosticeren, waardoor esthetisch artsen vaak een anatomische aanpak hebben. Bijvoorbeeld, een arts komt binnen en ziet dat de ene wenkbrauw een millimeter hoger zit dan de andere. Uit onderzoek blijkt echter dat de behandeldoelen van cliënten vaak verder gaan dan alleen anatomische verbeteringen. Mensen zoeken vaak naar een stukje zelfvertrouwen, vriendelijkheid in hun gezicht, of het wegwerken van een verdrietige uitstraling. Met andere woorden, iemand die er vermoeid uitziet wil misschien een frissere, meer opgewekte blik hebben.' 

Jullie slogan is Beyond Beauty. Kan je uitleggen wat dit precies betekent voor een platform dat zo gericht is op het uiterlijk?  

'Beyond Beauty is onze slogan omdat we willen dat het uiterlijk en het innerlijk van mensen dichter bij elkaar komen. Op dit moment draait veel om mooier en jonger worden, maar wij hopen dat ons platform een ander perspectief kan brengen. Namelijk, hoe kan een esthetische ingreep ervoor zorgen dat jij je het allerbeste voelt? Door verschillende apps en informatiestromen samen te brengen, kunnen we zowel de dokter als de cliënt (en zelfs bezorgde ouders) informeren en begeleiden in dit proces. Esthetische ingrepen zijn here to stay. Wij willen deze trend in goede banen leiden door mensen te informeren over de opties, samen met een stukje realistisch verwachtingsmanagement.' 

„Wij willen deze trend in goede banen leiden door mensen te informeren over de opties, samen met een stukje realistisch verwachtingsmanagement."

Hoe probeer je je eigen kinderen groot te brengen in een wereld met toenemende vraag naar esthetische procedures?   

'Als vader van drie dochters en ondernemer in RealFaceValue houdt deze vraag mij vanzelfsprekend bezig. Ik denk dat het belangrijk is dat mijn dochters goed geïnformeerd zijn en vrij zijn om hun eigen keuzes te maken. Je mag fouten maken, maar je moet wel weten wat de consequenties daarvan zijn. Een facelift kan je niet meer terugdraaien, en alhoewel injectables zoals botox en fillers minder invasief zijn, spuit je tóch iets in je lichaam. Je zou hetzelfde kunnen zeggen over een tattoo. Ik wil dat ze begrijpen wat de langetermijneffecten kunnen zijn en dat ze bewust beslissingen nemen. Uiteindelijk, als ze 18 jaar zijn, ligt de keuze bij henzelf, maar ik hoop dat ze verstandig omgaan met de invloeden van sociale media en de meningen van hun vrienden.'  

Waar hoop je dat RealFaceValue over 10 jaar is?  

'Het zou mooi zijn als we over enkele jaren niet alleen een platform zijn voor artsen, maar ook direct de consument kunnen bereiken. Daarnaast hoop ik vanuit mijn rol als Chief Scientific Officer (CSO), dat we middels wetenschappelijk onderzoek, meer gaan begrijpen van het keuzegedrag van consumenten en de invloeden die behandelingen op de uitstraling en het welzijn van het individu hebben. Uiteindelijk ben ik een ondernemer in technologie en innovatie. En met de snelle ontwikkelingen in AI, waarop RealFaceValue draait, hoop ik dat we blijven groeien en bekender worden, terwijl we deze wetenschappelijke basis behouden.'