Inmiddels zijn er meer dan 100.000 VU-alumni. Waar kwamen ze na hun studie terecht? In deze rubriek portretteren we drie alumni die dezelfde opleiding deden. Deze keer alumni van de opleiding Science, Business and Innovation.
Bhupinder Singh (25) studeerde af in 2018 en is oprichter van Marveltest, een datagedreven marktonderzoeksbureau.
Sinds je achttiende heb je maar liefst negen ondernemingen gehad. Hoe is het zaadje voor ondernemen geplant?
„Mijn Indiase familie is gericht op zakelijk denken en thuis hadden we een abonnement op het FD. Dat het starten van een onderneming laagdrempelig is, leerde ik tijdens de studie. Toen ik hoorde dat het slechts een kwestie is van je inschrijven bij de KvK, had ik binnen een week een staalbedrijf opgericht. Ik dacht: wat voor waarde kan ik nu leveren? Ik spreek Indiaas en in India is staal een populair product. Uiteindelijk mocht ik met twee vrienden de Nederlandse tak van een groot Indiaas bedrijf runnen. In de woonkamer van ons studentenhuis stonden permanent drie laptops. Vanuit daar belden we de hele dag potentiële klanten."
Kun je vertellen over jouw huidige bedrijf Marveltest?
„Marveltest is een datagedreven marktonderzoeksbureau dat producten en diensten test op hun marktpotentie, voordat erin wordt geïnvesteerd. Zo zorgen we dat onze klanten hogere omzet kunnen behalen. We onderzoeken allerlei producten: van tandpasta tot kinderwagens en industriële buizen. Momenteel bekijken we voor de Gemeente Amsterdam hoe zij de zaken rond het coronabeleid het beste kan communiceren richting kansarme jongeren. Erg afwisselend dus."
Waarin onderscheidt Marveltest zich van concurrenten?
„Je hebt twee partijen: de marktonderzoekers die universitair onderzoek doen en de resultaten vervolgens rapporteren aan het bedrijf in kwestie. Dat rapport blijft vervolgens vaak op de plank liggen. Weer andere partijen doen nauwelijks vooronderzoek, maar gaan direct live en kijken vervolgens wat goed werkt. Dat duurt langer en kost meer geld. Wij bieden een combinatie van beide aan waarbij we data inzetten om scherper online te targetten."
Welk advies zou je potentiële ondernemers willen meegeven?
„Als beginnende ondernemer grijp je elke kans om meetings en koffieafspraken met potentiële investeerders te hebben. Vaak reageert iedereen in eerste instantie enthousiast. Het is goed om je verwachtingen bij dat soort afspraken bij te stellen. Negen van de tien keer loopt het op niets uit. Als je je daarin ietwat pessimistisch instelt, maak je betere keuzes. De key is focussen op de juiste dingen. De rest is ruis."
Charisma Hehakaya (28) studeerde af in 2018 en promoveert op de afdeling Beeld en Oncologie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en op onderzoeksorganisatie Julius Clinical.
Wat vond je van de studie Science, Business and Innovation?
„Ik heb geen seconde spijt gehad van die keuze. De studie richt zich op actuele en maatschappelijke vraagstukken en focust zich niet op één facet. We volgden zowel exacte, technische als economische vakken. We leerden bijvoorbeeld om een medische innovatie te ontwikkelen en hiervoor een business case te maken voor verschillende stakeholders. Handig, want je hebt verschillende perspectieven nodig om zorgvraagstukken op te lossen. Dat merk ik tijdens mijn huidige baan ook."
Hoe is jouw interesse voor gezondheidszorg ontstaan?
„Al op jonge leeftijd was ik verantwoordelijk voor de zorg van één van mijn gezinsleden. Zo leerde ik dat er binnen de gezondheidszorg drempels bestaan en de toegankelijkheid niet altijd optimaal is. Technologie kan hier een belangrijke rol in spelen en die rol wordt in de zorg ook steeds dominanter. Binnen de oncologische zorg volgen innovaties elkaar in rap tempo op, wat zowel kansen als risico’s met zich meebrengt. Dat maakt het complex. Er zijn veel verschillende behandelingen en het wisselt per patiënt welke het beste is."
„Sommige van deze behandelingen worden roekeloos aangeboden zonder dat duidelijk is of de behandeling daadwerkelijkheid effectief is. In Nederland is het enkel verplicht om medische technologie te beoordelen op veiligheid voor introductie, en niet op effectiviteit. Geneesmiddelen moeten daarentegen wel worden getest op beide onderdelen. Ik wil graag werken aan een toekomst waarin we de zorg zo inrichten dat medische innovaties bij gebruik structureel geëvalueerd worden, waarin we dus kunnen leren van iedere patiënt."
Hoe zie je op werkgebied de toekomst voor je?
„Ik promoveer momenteel op de afdeling Beeld en Oncologie van UMC Utrecht. Met een multidisciplinair team van verschillende deskundigen ben ik verantwoordelijkheid voor de kosteneffectiviteitsanalyse van de MR-Linac, een technologie die MRI en bestraling combineert. Deze technologie is op onze afdeling ontwikkeld en gaat de hele wereld over. Het doel van de studie is het verschil in kosten af te zetten tegen de effectiviteit en dat te vergelijken met de standaardbehandeling. Ik blijf graag werken op het snijvlak van wetenschap en praktijk."
Jardo Stammeshaus (25) is oprichter van de start-up Liion Power, ontwikkelt een lesprogramma voor middelbare scholieren en won de StudenTalentprijs van de VU omdat hij Cum Laude afstudeerde voor zijn dubbele master Physics en Science, Business and Innovation.
Tijdens je studie Science, Business and Innovation richtte je een sportschool op en daar gaf je speciale lessen voor studenten. Hoe is dat idee ontstaan?
„Als fervent kickbokser merkte ik tijdens mijn studie dat er een enorm gat bestaat tussen de kickbokswereld en de academische wereld. In beide werelden kwam ik vooroordelen tegen. In de ene bubbel was een student natuurkunde een nerd. In de academische wereld stonden kickboksers, zoals ik ook was, bekend als dom of agressief. Ik wilde die werelden combineren en de vooroordelen bij beide groepen weghalen."
„Daarom nam ik professionele vechters mee naar de VU om aan onderzoek mee te doen: een bokszak die kan meten hoe hard je slaat. En ik startte met het geven van kickbokslessen aan medestudenten. Eén van die lessen was specifiek voor vrouwen gericht op zelfverdediging en zelfvertrouwen. Een groot succes."
Kun je ook iets vertellen over het lesprogramma dat je ontwikkelt voor middelbare scholen?
„Sinds een paar jaar ben ik veel bezig met zelfontwikkeling. Dat je jezelf mentaal kunt trainen was een enorme ontdekking. Dat leren we nauwelijks op school. Zo zonde! Samen met een vriend die docent is op een middelbare school ben ik daarom een online lesprogramma aan het ontwikkelen. Het is gericht op mentale doelen en gaat over hoe je de juiste mindset krijgt. Hoe stel je levensdoelen, en behaal je die doelen? Hoe kun je het meeste uit je leven halen? Maar ook: hoe krijg je jezelf ’s ochtends uit bed? De lessen zijn gemaakt voor de bovenbouw van verschillende schoolniveaus."
Daarnaast komt je interesse voor innovatie ook tot uiting in je technische start-up: Liion Power. Vertel!
„Als je draagbare technologie gebruikt, heb je vast weleens gemerkt dat de batterij van je apparaat in het begin lang meegaat, maar na verloop van tijd steeds sneller leeg is. De reguliere opladers laden de batterij namelijk in één keer heel snel helemaal vol. Hierdoor gaat de batterij sneller kapot. Daarom heb ik een apparaat ontworpen die je tussen een smartphone en een oplader plaatst, welke de batterij op een gecontroleerde en technisch verantwoorde manier oplaadt. Ideaal voor als je de telefoon toch al ’s nachts aan de oplader legt. Ik richt mij nu met name op smartphones, maar wil daarna de E-Bike markt veroveren."