Inmiddels zijn er meer dan 100.000 VU-alumni. Waar kwamen ze na hun studie terecht? In deze rubriek portretteren we drie alumni die dezelfde opleiding deden. Deze keer alumni van de master Entrepreneurship.
Boris Blijham (27) is medeoprichter van ThePhoneLab.
Hoe ben je verzeild geraakt in de wereld van de telefoonreparaties?
„Na een avondje bier drinken werd ik de volgende dag wakker met een telefoon die total loss was. Bij een louche telefoonwinkel zou de reparatie 180 euro kosten. Veel geld voor een student. Met een reparatiesetje en onderdelen van internet repareerde ik ‘m zelf. Voor ik het wist klopten anderen ook bij mij aan voor reparaties. Soms kwamen er wel twintig mensen per dag voor reparaties in mijn studentenhuis. ’Ik moet het wat professioneler gaan aanpakken’, realiseerde ik me toen. Zo is ThePhoneLab geboren.”
Hoe onderscheiden jullie je van concurrenten?
„Voordat ik samen met mijn compagnon startte, waren er twee opties als je telefoon stuk was. Je had de skechy belwinkeltjes die lage kwaliteit reparaties uitvoerden, of de Apple store die wel hoge kwaliteit levert, maar duur en ontoegankelijk is. Wij zitten er tussen in: goedkoper dan Apple, maar garanderen wel hoge kwaliteit en toegankelijkheid.”
Wat leerde je in de master dat je hebt toegepast in je bedrijf?
„Ik wil altijd weten wat er op het gebied van boekhouding met de cijfers gebeurt Als ik iets doe, wil ik tot de bodem snappen hoe het in elkaar steekt. Als je er geen zicht op hebt, gaan er dingen mis. Ook leerde ik veel over marketing. Hoe zorg je ervoor dat je een merk opbouwt? Binnen de reparatiemarkt is er weinig vertrouwen bij de klant, daarom wilden wél vertrouwen uitstralen door witte labjassen te dragen. Ook zijn we transparanter in wat we doen; je kunt de reparaties bij ons op de voet volgen in onze open ‘keuken’.”
Tine Bakia (24) is medeoprichter van Shared Packaging.
Vertel, wat houdt Shared Packaging in?
„Je realiseert het je waarschijnlijk niet, maar op het moment dat je lui vanaf de bank eten bestelt, wordt jouw eten vervoerd in een verpakking die maar één keer gebruikt wordt. Vaak zit je eten dan ook nog in allemaal verschillende bakjes. En na de hele korte periode waarin het eten vervoerd wordt, gaat het de prullenbak in. Bizar als je erover nadenkt. Wij willen een systeem introduceren waarbij verpakkingen hergebruikt kunnen worden.”
Heeft zo’n luie besteller wel zin om hiermee bezig te zijn?
„We willen niets veranderen aan het gemak van de consument of de horecaondernemer. Nog steeds kun je profiteren van het gemak van bestellen, alleen zonder een berg afval. Eén van de opties is dat we de verpakkingen bij je thuis komen ophalen. Een andere is dat je het – voor een beloning – zelf terugbrengt naar het restaurant. Onze pilot in 2020 gaat uitwijzen welke methode het best gaat werken.”
Hoe wordt het ontvangen?
„Heel goed. Veel horecaondernemers zijn erg enthousiast. Toen ik nog bij Foodora, de voormalige bezorgservice, werkte, waren restaurants al met duurzame verpakkingen bezig. Ze kunnen ook niet anders. Vanaf 2021 wordt wegwerpplastic door het Europees Parlement verboden. Als je erover nadenkt, is het huidige systeem van maaltijdverpakking ook heel gek. Hoe mooi als we hiermee miljoenen kilo’s afval per jaar kunnen voorkomen?”
Patrick Suiker (27) is medeoprichter van de website AllesOverCrypto.
Hoe is AllesOverCrypto ontstaan?
„Ik was altijd al bezig met geld en handelen. Toen ik vier was had ik een kraampje aan de weg waar ik bessen van achter ons huis verkocht. Later werden dat zonnebloemen, parfums en festivaltickets. Tijdens mijn studie verdiende ik er aardig wat geld mee. In die tijd was cryptogeld upcoming en daar verdiepte ik mij in. Samen met mijn huidige compagnons, Derek en Robin Westra, begon ik zonder serieus plan de website en dat liep al gauw uit de hand.”
Vertel, wat kan men vinden op AllesOverCrypto?
„AllesOverCrypto is het platform waar je alles kan leren over cryptogeld en de achterliggende blockchaintechnologie. Voor veel mensen is de cryptomarkt eng of onbekend en zij kunnen bij ons artikelen lezen, video’s kijken en cursussen volgen. Wij maken hen wegwijs in de wereld van cryptogeld.”
Waarom zou men zich moeten verdiepen in cryptogeld?
„Cryptogeld is het digitale geld van de toekomst. Met één druk op de knop maak je geld over naar wie je ook maar wilt in de wereld. Je hebt er geen bank voor nodig, dus ook mensen uit ontwikkelingslanden (die geen bankaccount hebben) kunnen meedoen aan de wereldeconomie. Het versturen van geld gaat snel en de transactiekosten zijn nihil. Ik geloof dat deze technologie iedereens leven gaat veranderen, nog wel meer dan het internet heeft gedaan.”